Visar inlägg med etikett ledarskap. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ledarskap. Visa alla inlägg

fredag 15 oktober 2010

Våga lyssna, det är då vi växer

Att våga lyssna är bland det svåraste som finns. Under alla mina år, som jag arbetat med ungdomar samt yngre vuxna. Så den viktigaste insikten är att lyssna. Inom piratpartiet så behöver vi ledare som är kloka nog för att kunna lyssna på den grupp som de ansvarar för. Det enkla i denna tanke är att gruppen känner sig trygg och individer känner sig bekräftade som de är. Ja men jag är bra på att lyssna säger många av er, men skit på er. För hur ofta står du och tänker på annat och formulera motdrag istället för att stilla dig och faktiskt höra. Faran är stor eftersom vi är ett politiskt parti. Mycket av tankebanor blir debatt, agitation eftersom vi har till uppgift att driva sakpolitik.
Men en får inte blanda ihop detta med att vara en bra ledare. Ledare har till uppgift att skapa en stämning i grupp, samt gentemot individer, där alla får utrymme att uttrycka sig på sitt eget sätt och bli bekräftade i det. Om en klarar av att lyssna, hjälpa individer att växa, från där de är. Så kommer piratgrupper att utvecklas, tankar som ger oss nya insikter och nya sätt att angripa sakfrågor bla.

Ärligt så blir det allt tjatigt med exakt samma tankebanor ibland, för någon tar och dominerar med aggression, nonchalans och olika maktspråk. Tom i våra chattar så märks detta enormt tydligt, individer tystnar, försvinner byter chatt. Fast just den som drog iväg, kanske hade kunnat vinkla in något nytt i diskussionen. Kvar sitter en individ och ser kanske sig själv som vinnare i debatten, diskussionen, men piratpartiet förlorade i nya kreativa idéer och tankar, samt utveckling av oss som parti och individer.
anne kekki
...

tisdag 12 oktober 2010

Postivt ledarskap










Efter att ha läst en En partipiskas bekännelse så blir jag inspirerad att skriva lite om min syn på positivt ledarskap. Piratpartiet bygger på en struktur som gör att ledarskapet är svårt. Vi bör väga in att leta bra ledare på nätdelen av vår organisation. Sedan är ge utrymme för verklighetens ledare att växa och stimulera till utveckling och arbete för Ung pirat samt Piratpartiet. Jag har valt att ha en bild med av Mattias Bjärnemalm, för jag ser honom som en mycket bra verklighetens ledare. Han har under sin verksamma tid i Sverige. Rest runt, inspirerat, vågat ställa krav, Samt att han i mina ögon besitter den svåraste konsten som verklighetens ledare. Att lyssna in, våga sätta individer i jobb och bekräfta resultatet. Johanna Drott är inne på den linjen med i att våga släppa greppet, inte styra utan låta individerna arbeta utifrån sin egen lust och vilja, detta på inom nätverksamheten vi har.

Sedan har jag valt att sätta in bilder på mig själv, samt kickoff ledarna väst, Distrikstledare Daniel Svensson och styrelseledarmot Göran Widham. Vi utövade en slags ledarskap under utbildningsdagen, som resulterade i att Piratpartiet fick en mängd event och verksamhet under sommaren. För vi lockade fram lusten hos deltagarna, att tro på sin egen förmåga att veta hur en gör. Det som var gemensamt för oss tre ledare under denna dagen var att vi ej talade om hur något skulle göras. Vi gav vägledning i en trestegsmetod, som från tanke blev praktisk verksamhet. Samt att vi under dagen, var med och stimulerade individernas egen lust och energi. På direkta frågor så gav vi ju själklart tips, på hur vi själva skulle göra.
Den starkaste motståndaren mot ett sådant här sätt att verka som ledare är jag själv (individerna) En tappar kontrollen över varje tanke och beslut samt vad resultatet blir. Som ledare kan en då börja stöta bort oliktänkande genom maktspråk mm. En får en klar tydlig linje, men som tyvärr har kostat många individers engagemang och lust. Vi sluter oss i en liten grupp där vi tycker lika. Döm om vår förvåning när vi går ut i verklighetens Sverige bland pirat partister, aktivister och konstaterar att de har lagt av och tappat lusten.
Detta var dagen tankar om min syn på ledarskap.
...

fredag 24 september 2010

Åtta teser, intressant att jobba med?



Åtta teser för framtiden . Jag väljer att presentera teserna och efter varje punkt kommer mina reflektioner






Partiet behöver ett antal realistiska och konkreta mål inför valet 2014. Idag är partiet bra på opinionsbildande och innovativa arbetsformer. Men valförlusten visar att vi behöver utvecklas till ett fungerande parti i alla hänseenden. Inte bara organisatoriskt, utan även när det gäller politik och strategisk placering gentemot väljaropinionen. Därav följande förslag:
Här har jag ett innehehåll som bekräftar min tanke, att vi faktiskt är ett politiskt parti. Att vi skulle vara ett parti med aktivister stämmer ju inte med vad vi fyller vårt arbetsätt samt innehåll i det vi skriver. Jag ser ingen motsats i att vi är ett politskt parti med aktivister, det ena behöver ej ta bort det andra. Men för att få fotfäste i Svergie är det viktigt att vi är tydliga. Inte säger en sak och agerar utifrån ett annat tankesätt

1. 100/allt: Om fyra år behöver vi ställa upp i hundra kommuner och samtliga landsting. Det är där vi som parti lägger grunden för vårt arbete. Detta mål bör vara lika prioriterat som riksdagsvalet.

Eftersom ett sådant arbete kräver individer som intresserar sig för politik, så är det viktigaste jobbet att jobba externt och få in intresserade politiker i ett tidigt stadium. För att de skall få utrymme och tid i att växa in i Piratrörelsens arbete och tankesätt. Sverige sitter inte och väntar på att vi ska ta kontakt och be dem vara aktiva i Piratpartiet

2. Bredd och fokus: Inför Principprogram 4.0 bör en programkommission tillsättas för att ta fram ett första utkast för diskussion. Denna bör ha som mål att avgränsa oss mot det som inte är vårt fokus och utveckla resten. Idag är det inte längre klart var gränserna för partiet går. Våra valmanifest, vårt nuvarande principprogram och våra diskussioner under de föregående fyra åren bör ligga som grund för arbetet.
Detta är ett omfattande jobb att vi tillsammans skall gränsa av fyra års samtal inom Piratpartiet till vårt focus och tydligheten är viktig. Så vi inte fastnar i interna stridigheter om vad vårt parti står för. Viktigast vinsten är att det minskar svammel och otydlighet gentemot Sverige, som skall tycka att vi är bra och bedriver en bra politik

3. Äga internet: Vi behöver arbeta fram strategier för att snabbt skapa debatt i våra frågor, och skapa system för att maximera antalet medlemmar som använder twitter, facebook och bloggar för att bedriva politik (likt live-sidan). Vi har hög närvaro på nätet, men vi är dåliga på att systematisera den. När vi lyckas väcka debatt i våra frågor verkar det snarare bero på tur eller på enskildas insatser än på en genomtänkt strategi.

Här finner jag en konflikt i viljan att tänka strategiskt. Internetpiraterna arbetar efter sin lust och intresse för frågor. En kan ej toppstyra pirater till att göra saker på nätet. Då skiter de i det och spelar ett roligt spel i stället, eller chattar med kompisar. Hur väcker en lusten till nätaktivsterna att kämpa för Piratpartiet till Riksdagen om 4 år?

4. Två skuggbudgetar: Vi bör avgränsa oss mot fördelningspolitik snarare än ekonomisk politik i allmänhet. Allt fler av våra förslag leder till ekonomiska konsekvenser, vilka behöver utredas och presenteras för väljarna. Därför behöver vi lägga två skuggbudgetar, en för respektive block, till 2014. På så sätt ökar vi även vårt förtroende och vår trovärdighet inför väljarna.
Detta är en mycket intressant punkt. Kanske påvisa att övervakningskostnader, lägges på utbildning tex. Kan bli en mycket bra trovärdighets bild gentemot Sverige.

5. Lokal organisering: Det behövs en fungerande lokal organisering inom partiet. Denna behöver bygga på medlemsinflytande och strukturerade arbetsformer. Oavsett om det blir en lösning med ”lokala råd” inom organisationen, eller en med föreningar, bör den vara på plats snarast möjligt.
Här är ni otydliga. Lokalt centralt i Sverige eller lokalt i kommun, län mm? Samt att det är viktigt att strukturen blir en positiv struktur, ej styrande. Det är lätt att prata om struktur men vad innehåller ordet för dig som individ, ledare i piratgrupper. Innebär det att strukturen skapar trygghet för varje individ i gruppen att växa, ge och bli sedd för sin kompetens? Eller innebär struktur en styrning av tankar, handlingar mm?
Här är ni inne på Ledarskapsfrågor. Hur bygger en upp en gruppkänsla som bär över tid, åtminstone i 4 år.?

6. Stabilt regelverk: Piratpartiet behöver slutföra den stadgeändring som påbörjats, samt finslipa stadgan över de närmsta åren. En av anledningarna att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen är att de har uppnått stabilitet i sin organisation. Alla vet hur den fungerar, och konflikter minskas genom att systemet blir förutsägbart.
Instämmer helt, här har vi nog grunden till strukturen som skall råda inom Piratpartiet.

7. Tankesmedja: Vi behöver en tankesmedja dit vi kan knyta framstående nätaktivister, forskare och lobbyister. På så sätt kan vi utvecklas även på djupet, och få ett bidrag till vår samhällsanalys. En sådan organisation kan även fungera som ett förlag och plattform för projekt som ”2022.nu” och boken ”Kunskap, kommunikation, kontroll”.
Här finner jag lite otydligheter. Det är ju formulerat på några få ord, så det blir naturligt otydligt, för mig som mottagare. Jag instämmer i denna punkt eftersom jag tror jag greppar er andemening.


8. Väljaranalys: Varför förlorade vi väljare det sista halvåret innan valet? Vilka är våra väljargrupper, och hur utformar vi vårt budskap för att passa dem? Dessa frågor behöver besvaras av oss på ett strukturerat och metodiskt sätt. Vi behöver, precis som övriga partier, ha en kontinuerlig och fungerande analys av väljare- och opinionsrörelser. Antingen utförd av en arbetsgrupp eller av någon form av nätverkslösning.
Här kan en insikt behövas att de som röstar på piratpartiet kanske inte tycker som vi, eftersom en röstar efter jaget, som en uppfattar budskap från partierna. Men det fråntar inte oss ansvar att varat tydliga i vårt budskap.

Saknar en detalj i underskrifterna. Är det som enskila piratmedlemar som ni skrivit detta. Eller är det utifrån en roll ni har inom Piratpartiet?
____________
Underskrivet:
Simon Rosenqvist
Kristofer Pettersson
Andreas Bjärnemalm
Mikael Holm
Olof Noaksson
Isak Gerson
Jonatan Gonte Kindh
Johanna Drott
Tobias Jernér
Mattias Bjärnemalm
Sandra GrosseNiklas Dahl
Christoffer WillenfortDavid Bergström
JP Anderson
Jack Senften
Nicholas Miles
Tomas Kronvall
Fredrik Strandin
Jesper Sahlen Raquette
Jacob DexeTess Lindholm
Fredrik Holmbom
Michael Anderson
Klara Ellström
Christoffer Eldengrip
Timmy Larsson

onsdag 22 september 2010

Valtankar, hur går vi framåt?















Rick Falkvinge nämnde under valvakan att vi är ett aktivistparti. Min tanke blir, vad menas med det?

Vad är aktivism inom piratpartiet och hur stärker vi den på nätet och ute i samhället? Hur jobbar en aktivist på nätet? Vad kan vi göra för att stärka aktivisternas känsla för Piratpartiet ute i verklighetens Sverige?

Det jag tror grunden för oss aktivister är att vi ses som en lika viktig del i partiet som politiker. Att vi inser att rangordning efter titlar ej gynnar bredden och känslan för partiet Titlar och roller, är en sammanhangsmarkering av vad du gör för piratpartiet. Inte att du är förmer än någon annan inom vår organisation. Våra olika roller i organisation är enbart till för att i våra möten med varandra, så blir det en tydlighet vad du ansvarar för och vad jag ansvarar för.


Ledarskapsutbildning pratade Rick även om. Jag skulle önska att jag kan få vara med i den biten och utbilda framför allt ungpirater. Att i sampelens tecken ta fram positiva egenskaper hos individer i grupp, låta individer växa i sin egen självkänsla för att de skall våga bidra med sina kunskaper och kompetenser är en svår konst.
Här kan jag se en stor skillnad som bör behandlas. Ledarskap på nätet, hur gör en då? Ledarskap i möten och event, hur gör en då?
Det finns intressanta frågeställningar,visioner som gör att vi tänker till och växer lite. De som kan kännas viktigast är att faktiskt stilla sig själv. Var är jag i Piratpartiet? Var vill jag vara?
Har jag uppfattat något som jag tycker är bra för utvecklingen av vår politik?
I nyhetsbrevet på valdagen (som lätt sorterades bort för att man hade så mycket annat att tänka på just då) uppmanade Rick till utvärdering. Klicka och var med i att tycka till!
...