Visar inlägg med etikett förbundsordförande. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett förbundsordförande. Visa alla inlägg

måndag 3 september 2012

Studenter och bostadsbrist, har vi det i Sverige?

Studentboende i Sverige?
Prova att googla på studenter och ordet bostadsbrist. Det ser lika illa ut över hela landet. Samt att storstäderna verkar de unga vuxna fly ifrån. Finns ju en mycket enkel logik i det eller hur, vem vill plugga i en storstad och inte veta vart en kan sova?

Hur ska Sverige kunna få en bra utbildningsnivå om vi ej ser till att de unga har bastryggheten ordnad. Det diskuteras om individens frihet att välja utbildning med olika inriktningar och detta leder ju att elever flyttar till den ort som skolan ligger i.
Kan ju egentligen inte vara svårt att bygga boenden som är mindre och anpassat till studenter? Vad hindrar oss?
Är det regelverk för byggbranschen som gör det omöjligt att förändra fastigheter till boenden. Hur ser regeln ut med att boenden ska kopplas till viss mängd parkering för bil? Studenter behöver ej bil, bara ett rum och ställa sängen i. Finns det tomma kontorslokaler, en tomtbit som snabbt och enkelt kan anpassas till boenden? Vad säger regelverket om det? Blir regelverk en fin ursäkt för kommuner och regering att ej behöva lösa detta problem, lägger ni detta som ett fint spindelnät, så kan allt fortsätta som det är. Reglerna behöver läggas åt sidan och snabba åtgärder för att elever ska kunna sova, äta och sköta sin hygien. Det är viktigaste grundläggande behov för att kunna högprestera och klara sina studier. Visst borde väl Sverige klara detta, annars får hela vuxenvärlden underkänt samt att vi gemensamt får ta konsekvenserna med psykisk ohälsa och lägre kunskapsnivå bland våra unga vuxna.

FAKTA Så ser det ut på studentorterna
I Sveriges förenade studentkårers bostadsrapport är det bara studieorterna Gävle, Härnösand och Karlshamn som får grönt ljus, vilket innebär att de kan erbjuda ett studentboende inom en månad.
Majoriteten av studentstäderna, bland annat Umeå, Luleå, Örebro och Linköping, får gult ljus. Det betyder att de kan erbjuda ett studentboende någon gång under hösten.
Göteborg, Lund, Malmö, Stockholm, Uppsala och Växjö får rött ljus då inga studentbostäder finns att tillgå under höstterminen.
Ung pirat har även kikat och skriver om bostadpolitik genom Gustav Nipe Förbundsordförande
 Socialdemokraternas ungdomsförbund är med på linjen att bostadsbrist ej kan utredas bort. Vi behöver göra något. Samt att jag gör ett tillägg att många tappar bidrag från csn, vilket gör att helhetsbilden för en student som ska högprestera blir kaotisk inget boende samt inga studiemedel?
Umeå har fyllt alla vandrarhem och campingplatser med studenter . Hur länge har en student råd att bo med dessa dygnskostnader innan de är bostadslösa igen.
Mp skriver och funderar över elever som hamnar hos kronofogden för att de ej klarar studierna, hur stor del är att de faktiskt inte vet var de skall sova inatt.

 Kanske inte finns något nyhetsvärde i ett återkommande problem, inga rubriker i Studenter utan boende i höst igen.


Uppdaterad 20 augusti 2013

 Bostadssituationen akut inför terminsstart. Endast fyra av 32 studentstäder kan garantera ett boende inom en månad. 

Är vi där att brist på boende för studenter är ett normaltillstånd i Sverige? Det som skrämmer mig nu är att ingen vuxen orkar bry sig. När unga vuxna far så illa som de gör mellan, att komma in eller inte komma in, på önskad utbildning. När de väl gör det, så får de leva i tält eller på en golvyta som kanske är mindre än din garderob?

Förändringar i regelverket Efter att SVT berättat om bostadsbristen bland studenter svarar nu bostadsminister Stefan Attefall (KD), han säger att det ska bli enklare att bygga nytt.
När ska det bli enklare, utreda är ej alltid en bra metod när något behöver göras? Det kan fälla en en hel generation. För att ni vuxna är så rädd för kreativa kortsiktiga beslut för att lösa detta enormt stora och återkommande problem. För dig som utreder är det lugnt, du går ju sedan hem till ditt och vet var du bor varje natt.

tisdag 19 juni 2012

Hur ska de unga vuxna studerande bo när hösten kommer?

lyxboende för studerande i Sverige?
Många yngre har nu siktet inställt på flytt till hösten för att kunna utbilda sig i andra städer bla på universitet.
Jag har träffat många yngre som vet vad som händer när skolan startar. De har ej något boende, men det kanske inte är så viktigt? Kanske är det okej att campa i några veckor på någon camping, tälta är väl kul, det är ju ej så kallt i augusti?? Kanske är det okej att sova 5-6 stycken i ett litet rum? Lyxboende är ju om en får sova på en kompis soffa med sina kassar runt omkring sig, var då tacksam.
Jag såg ett inslag i tv om detta. Problemet var att det var en kille som pluggade i samma stad som föräldrarna bodde i. Han skulle representera problematiken med brist av bostäder för yngre, men han hade ju sitt eget rum hemma, med mat och värme, det är ju lyxliv mot hur verkligheten egentligen är.

Det kan inte vara enkelt att högprestera som en måste för att klara dagens skola om en ej har enkla grundläggande behov tillgodosedda, att veta var en kan ställa sin säng och skrivbord, få värme, trygghet, ro att läsa och prestera.

Gustav Nipe förbundsordörande i Ung pirat skriver en artikel på Newsmill om detta där han bla konstaterar
Detta är symtomatiskt i debatten kring bostadsbristen. Alla instanser skyller på varandra. Kommunerna skyller på landstingen: det behövs infrastruktur med vägar. Företagen skyller på kommunernas långa handläggningstider. Staten skyller på kommunerna, men även på byggherrarnas dyra kostnader. Vem bör egentligen bära ansvaret?
Snälla Sverige, ta tag bristen på boende för yngre innan ni knäcker dem psykiskt, så att de ej klarar av att sköta utbildning och utvecklingen av vårt land. 


Mer om bostäder från Gustav Nipe

söndag 20 maj 2012

Hur jag tänker om Piratutbildning?

foto Ein Andersson

      Efter att ha träffat Ung Pirats förbundsordförande Gustav Nipe, på ACTA & Frihet på nätet, Frölunda kulturhus i Göteborg, så föll mina tankar på plats. Samt att detta event var enormt inspirerande hur en kan jobba tillsammans runt en fråga. Så här kommer några förslag från mig, hur en utbildning kan se ut i vår regi.

Huvudämnet är ju politiska samtal, lära sig föreningsteknik eller prata politiska sakfrågor.Runt detta kan en bygga på olika intressegrupper som arbetar under utbildningsdagarna. Varför ha med andra intressegrupper? För att vi ska spränga gränser och lära känna varandra som individer under en Utbildning oavsett vad vi har för intresseområden. Att träffas i verkligheten gör att vi ökar förståelsen inom partiet för vikten av individernas arbetssätt och att det finns många metoder att tillföra Piratpartiet utveckling.

Blogggrupp   Hur gör vi en blogg? Här finns många frågor att samtala och praktiskt arbeta med. Etiketter, länka in piratbloggar, länka in artiklar, kommentera hos andra, kommentera debattartiklar, pinga bloggen mm. En kan testblogga och korslänka in varandra, prova att kommentera någon artikel, prata om skillnad när en gör det som privatperson eller om en kan använda sin funktonärsroll inom partiet och hur formulerar en sig då.






Streama live träna praktiskt tillsammans och samtala runt tekniska problem samt hur en löser det. Skriv nu inte att det är enkelt att Streama live, för tom jag som är 54 år begriper att det är mycket detaljer som skall klaffa för att en sändning ska bli bra. Här är det ju bara att ställa upp kameror datorer i en ring, streama arbetet och kolla varandras tekniska utrustning. Kanske sammanfatta med tips om grundutrustning för att Piratpartiet ska kunna streama sändningar.

Filmklipp kan även vara en temagrupp, där en filmar och tränar klipptekniker tillsammans. Här blir ju budskapet viktigt med. Vad vill jag berätta med ett filmklipp och vem vill jag nå med detta. Målgrupp är viktigt att tänka på, kampanj för vanliga folket, Politiker eller annat löst folk?




Nätaktivism Var på nätet lägger vi ut tankar, rader från huvudämnet. Hur gör vi praktiskt twitter mm . Kanske cirkla runt i de olika grupperna. Twittra ut tankar och prata om taggar. Bloggruppen kanske har skrivit något som denna grupp kan  samarbeta och sprida över nätet?

Fotogrupp Fotografera eventet tillsammans och kika på de olika bildberättelserna som blir genom individernas kamera, prata teknik och vad en vill visa med sin bild.

Meningen med dessa förslag är inte att störa huvudämnet för utbildningen. Grupperna kan smyga in och tex fotografera eller ägna sig åt nätaktivism mm

 Varje temagrupp behöver en ledare som hjälper gruppen att samspela och att varje individ får delta ifrån där dennes intresse och kunskap ligger. Gruppledaren behöver inte ha enorm kompetens i Temat, fördel är att det är en bra gruppledare, som ser och hör hela gruppens process. För enligt mitt tankesätt så finns kunskapen i intressegrupperna och behöver ej tillföras med föreläsningar. Dessa metoder som jag beskriver är roliga, utvecklande och skapar en känsla för att tillhöra gemenskapen oavsett vad du har för intressen, samt att öka förståelsen för de olika gruppernas arbetsmetoder.
Viktigt är utrymme för raster där kursledarna kan hjälpa piraterna att säga hej till varandra över intressegränserna. Samt att individer kan få delta i flera grupper om den vill. Många av teman går i varandra gällande intresseområden.
Uppdaterad och omskriven 30 september 2012

tisdag 8 november 2011

Vill du, Ung pirat och pirat vara med och bygga framtiden?



Oavsett vad du gör för piratpartiet eller om du bara vill vara med och lyssna. Som nätaktivist kan du delta och jobba ut tankar ord på nätet under konferensen.
Skolan ska ju precis som Piratpartiet spegla Sverige och byggas av oss alla, tycker jag. Vad tycker du? Så haka på och var med.

Anmälningstiden för Ung Pirats politiska konferens är förlängd till den 14 november
Den 3-4 december håller Ung Pirat den politisk konferensen i Norrköping. Syftet är att formulera informationspolitik på områdena "Skola för framtiden" och "En demokratisk rättspolitik". Det kommer talare från lärareförbundet och från riksdagens utbildningsutskott. På kvällen bjuds det på stand-up underhållning.
Anmälan gör man här.
Mer information finns här och länk till Facebook-eventet.
//Gustav Nipe, förbundsordförade Ung Pirat

lördag 27 augusti 2011

Ung Pirat bevakar fildeningsrättegång i Göteborg, får de göra den offentlig?



Nu på tisdag är det ny fildelningsrättegång i Göteborg. Det är en 15-åring som står misstänkt. Vi har framfört till Göteborgs Tingsrätt att vi vill livesända även denna huvudförhandling. Dock är det rätten på tisdag som bestämmer om vi får eller ej.
Tycker att vi gör en god samhällstjänst som öppnar upp och gör rättegångar mer offentliga. En rättegångs offentlighet bör inte begränsas till rummet. Skriver Gustav Nipe Ung pirats förbundsordförande.


Ung Pirat livesänder fildelningsrättegången i Göteborg

En 15-åring står åtalad för att ha fildelat ett 30-tal filmer.
Ung Pirat kommer att närvara på rättegången och hoppas att så många som möjligt närvarar för att visa vårt stöd till den misstänkta.
Vi kommer även att streama ljudet från rättegång. En livestream från rättegången kommer man att hitta på ungpirat.se
Läs mer…

onsdag 13 oktober 2010

Ung pirats Stefan Flod vaknar upp


efter valet med att skriva om insikten hur Ung pirat faktiskt är viktig del i nästa val. Att våga stå kvar inom piratpartiet som ungpirat och kämpa för vad ni vill åstakomma i Sverige, är tufft. Men jag hoppas verkligen att ni knyter er tillsammans och står för det ni står för. Insikten hos de äldre piraterna är nog att ni kommer som starka konkurrenter, men låt inte det stoppa dig.


I ett andra blogginlägg sveper Stefan Flod bla över att vikten av att träffas irl, kongresser, parleyn mm för det är där som verklighetens politik för piratpartiet växer fram.
Jag ser fram emot att få följa er Ungpirater på nätet
...


tisdag 28 september 2010

Behöver vi krisgrupp? Var med och tyck till.






Förbundsordförande i Ung Pirat Stefan Flod förelår att det ska tillsättas en oberoende och opartisk kriskommission, det vill säga en grupp bestående av dem som inte sitter i förbundsstyrelsen, PP styrelsen eller PP ledningen. En kommission som gör en djupare analys och kommer med konkreta förslag och förbättringar inför framtiden. Ett troligen väldigt stimulerande och viktigt uppdrag.
Stefan tycker även att Ung Pirat har en viktig roll att fylla i den gruppen. På Flods blogg är det redan diskussion om kris eller inte. Klicka dig dit och fundera vad du vill säga om denna kriskommision.
Jag vill säga att det är viktigt att Ung Pirat fortsätter sin egen väg inom piratrörelsen. Det är ju hos er som utveckling till ett stabilt Piratparti finns, samt en generationsväxling till kommande politiker. Så jag föreslår nog att ni struntar i kriskommisioner. Jobbar på med att bygga upp Ung Pirat. för jag tror det är så enkelt att lösningen på Piratpartiets framtid finns hos er som är yngre. Vad är vad? Mycket viktigt nu att sortera upp. Ung Pirat, var är ni och vad ska ni fokusera på? Piratpartiet var är ni och vad ska ni fokusera på? Jag blir lite trött på att vi blandar ihop allting i en salig röra. När jag försöker prata om ung pirat i chatt, Så får jag till svar vi behöver engagera äldre. Så jag kommer nog att säga ifrån i chatter om jag tycker att vi rotar ihop allting. Det leder oss inte framåt utan vi blir bara en stor rörig massa, som inte vet vad vi gör.
Jag hittade en klok mening från en klok pirat ikväll, så jag avslutar med den.
*Man kan aldrig kräva att andra ska lägga energi. Behövs det mer energi får man lägga den själv istället :)*