torsdag 21 juni 2012

Har jag ätstörningar?

foto Sina Farhat

Foto Sina Farhat
Ja i någon form så lider jag av detta, tror faktiskt att många vuxna har problem med sitt ätande. Fast som vanligt är det ett ämne som vi ej pratar om med varandra.


För mig handlar det inte om någon allvarlig form av ätstörning, så att jag far fysikt illa av det. En kostrådgivare skulle nog svimma av förfäran över hur mina matvanor ser ut. Som du ser på bilden så är jag troligen av normalstorlek men jag upplever mig själv som tjock? Har en liten putmage som gör min känsla åt det hållet att jag är överviktig.
Dagens startas med kaffe och cigg, det är en mycket behaglig start tycker jag, vaknar till och känner inte mig alls hungrig på något ätbart.
Någongång på eftermiddagen kommer jag igång med att känna hungerskänslor, Då äter jag ofta lite så där i förbifarten, slänger i mig något skulle jag vilja beskriva det som.

Mina bekymmer som är det som blir problematiskt är kvällsvanorna eftersom mitt ätande då är kopplat till att stilla ångest, kommer att skriva oro men det är ångest.

Under dagen har jag klämt i mig två påsar med Kakor istället för mat, det är ju inte så bra, men gott.
När kvällen kom så lade jag mig för att sova och var mätt efter alla kakor. Jag somnar men vaknar med ett ryck och får en oros attack, går då upp och gör mig två knäckemackor med mycket ost. Äter dessa framför tv och stillar mig igen. Den här kvällen jag beskriver nu upprepar sig en gång till, med ett uppvaknande med oros attack, som jag om igen stillar med ett par smörgåsar.

Jag medicinerar mot oro med ångestdämpande tabletter, men jag har en stark känsla för att inte äta för mycket av dessa tabletter för att försvinna in i dimman, så jag balanserar helt enkelt på gränsen hela tiden att inte ta en tablett. Detta gör nog att när jag tar tabletter för att stilla mig till natten, så skräms jag troligen av att jag slappnar av, vilket gör dessa ryck i min kropp, som självklart ger mig oro. Självklart gör ju detta sätt att äta mig så mätt att jag inte helt enkelt är hungrig på morgonen. Så då är jag ju där igen med mina koppar kaffe och cigg. Samt att min putmage får ju mat för sent på kvällen.

Jag känner att det är ingen större fara med mina konstiga matvanor samt att jag själv förstår dem. Jag tror att det är många som använder mat och godis för att stilla oro, fylla tomheten inom sig med något gott mm.

Jag vill bara berätta detta för att du som är yngre ska se att vi vuxna har konstiga vanor, samt att ätstörningar troligen ofta har med själens problem att göra. Känner du att dina matvanor är för mycket över gränsen med att du kanske spyr upp mat, eller är tvungen att ut och spinga bort kalorier, eller nästan inte äter alls. Då finns det hjälp att få, var inte rädd att söka hjälp om maten är problem för dig.

Ps: Ibland lagar jag ordentlig mat och äter som jag ska, men inte alltid.

Klipper in kommentarer här från en ung vuxen tjej som skrev kloka ord till mig.
Du borde dämpa dina sockervanor för socker skapar ångest och oro. Försök äta mer regelbundet så får du inte samma sockerkick. Själv åt jag mycket socker och vilket gav mig ångest och sömnsvårigheter i form av mardrömmar, om du ska äta socker
  Är det bra att vet att det är bra att äta dem sista socker småltiden 6-7 timmar innan du går och lägger dig för då störs inte sömnen.
  Om du vill lära dig äta frukost har jag hört att ett glasjuice ska stimulera hungern då man får igång blodsockret och hungern
 Jag tycker dessa konkreta tips är jättebra, helst den gällande sockerkickar och mardrömmar. Jag ska allt förändra mig lite och utveckla mina matvanor, så jag får ett bättre psykiskt välbefinnande

2 kommentarer: