söndag 16 oktober 2011

Vilka frågor behöver lyftas i samhället för att dagens demokrati...?







ska styras av andra värden än ekonomisk tillväxt, diskuterades på Järntorget: #globaldemocracy i göteborg under lördag eftermiddag. Jag hamnade tillsammans med tre personer och vi pratade mycket om Aktiv Demokrati av den anledningen att det fanns kunskap i gruppen runt detta. Intressant att se hur nätet skapar tankar om direktdemokrati och hur en skulle kunna genomföra detta praktiskt. Vårt samtal fördes på engelska, eftersom en i gruppen ej pratade svenska, och vi berörde nätet och även piratpartiet. Att inom partiet jobba lite mer över tid, informationen väller in över oss och att vi får hjärnsläpp tillslut och vet ej vad vi tycker eller tänker. Arbete, familj och privatliv påverkar att en inte är online och hänger med i svängarna. Det var lärorikt för mig att över en längre stund faktiskt föra konversation på engelska, insåg att jag klarar mig bra med hjälp av kroppsspråket och något svengelskt ord mellan varven. Jag har nog allt kampanjarbete att tacka det för, många som en har fått prata icke svenska med.
Västnytt svt skriver om eventet med 

1 kommentar:

  1. Det svåra med direktdemokratin i praktiken är hur man får bra diskussioner med ofantliga mängder intressenter. Aktiv demokrati är en bit påväg med sitt valsystem och planer på kategoriseringar och delegering i olika kategorier, men vi (ja, jag är med där) har en bit kvar för att få förberedandet av förslag att kunna skalas upp till riksnivå...
    Kul att se att det kommer ut i diskussionerna i alla fall!

    SvaraRadera