tisdag 5 april 2011

Glädje kan ta fram sorgen i oss



Själv har jag känt en enorm glädje över att min hund Xitamiz Qarma ska få bli mamma. Hanen är utländsk och är en Qarma i utseendet. Så valpar efter dem kommer att bli helt underbara. Av denna glädjekänsla så väcktes min sorg efter de hundar som jag fått ta bort. Sorgen efter dem och saknaden blev stor. Att handskas med dessa dubbla känslor är ej lätt, hur ska en människa kunna vara Stormande glad och samtidigt vara så ledsen. Det blir ju en konflikt inom mig som blir jobbig att handskas med, jag rusar mellan känslorna glädje och sorg. ................................................................................................ Oftast paketerar vi in och sorterar upp vårt känsloliv, när sedan händelser i livet spräcker de noga inslagna och kanske gömda glömda tankarna, så blir det svårt att hantera. Även för mig som är 53 år erfaren av livet är detta jättejobbigt, mina tankar går nu till er yngre. Hur blir det för er när allt spricker och stark sorg, ångest kanske rädslor som ni bär kommer fram? Framförallt om dessa känslor väcks av stark glädje. ............................................................................................................................................................... Vad känns viktigt att säga nu: Du är inte ensam i jobbiga, knäppa känslorus. Men eftersom vi försöker sortera och paketera dem för att faktiskt överleva, så märker du ej på andra individer att de har samma upplevelser i sitt liv. Här kan jag finna en glädje i att ni yngre vågar prata på nätet. Ni har en helt annan styrka i varandra när ni delar och #prataromdet tillsammans. Tyvärr tillhör jag de som stänger mig inne, jobbar mig igen detta själv. Baksidan är att jag får lägga enormt med energi jämfört med att faktiskt ta hjälp av vänner med svåra och jobbiga känslor. ............................................................................................................................................................ Bli inte rädd om du blir trött, sov om du behöver. Sömnen bearbetar och läker dig. Jag själv kan bli rädd när jag behöver sova mycket, samtidigt som jag vet att det läker mitt psyke och mina fysiska smärtor i kroppen. Här ser ni en konflikt till i mitt känsloliv. Jag blir rädd när jag är trött och behöver sömnen som läkemedel. Jag postar denna bloggpost nu, kanske fyller jag på med mer, eller skriver en ny bloggpost. Har lite mer inom mig, men finner ej orden just nu. ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar