söndag 5 september 2010

Har du valångest, kampanjångest för att inte räcka till?



Vi är nog många pirater som tvingats till stillhet pga förskylning. Jag kan känna när jag vaknar och inser att jag är sjuk idag med. Men jag måste ju kämpa för Piratpartiet, så får jag oro över att jag som Anne inte gör tillräckligt för Piratpartiet. Oron kan yttra sig på många olika sätt, att du blir arg på andra. Att du frågasätter dig själv. Att du får skrivkramp. Att du blir rädd för allt möjligt. Ska du göra personvals kampanj, kanske det skrämmer dig att du ska sticka ut som person ur piratpartiets trygghet. Du kan bli ömtålig, ta ord från andra som väldigt personlig kritik mm.
Samtidigt så vet min hjärna att jag behöver vila, återhämta mig mellan varven. Det är ett bra sätt att handskas med oron. Att koppla på hjärnan, detta är för mig meningen i Kognitiv beteendeterapi
Att jag inom mig sorterar upp oron och vad min hjärna säger om det. Hjärnan har en mycket bättre logik än oron. Daniel Brånn Maratonpiraten skulle föreslå en promenad ute i friska luften. Att syresätta kroppen ger bättre tankeförmåga och gör dig klokare. Tycker du det är jobbigt att vara ute bland folk. Öppna då fönster och balkong, vädra in lite syre till dig själv. Våga ta en vila, powernap som Winston Churchill föddes den 30 november 1874 och dog den 24 januari 1965 - brittisk premiärminister och författare. Han satte sig i en fåtölj, med sin nyckelknippa i handen, han somnade och när knippan ramlade i golvet så vaknade han, snacka om Powernap.



kopierar rakt ur kampanjbloggen för Piratpartiet När du vilar och hjärnan får arbeta med annat är även dem tillfällen som du kan komma med den där sista snilleblixt idén som behövs för att vi ska vinna valet.

Samtidigt som vila är viktigt är det lika viktigt att
vi vågar ta hand om varandra. Många av oss känner att vi måste ställa upp nu in i det sista, för att vi kanske är för få aktivister och att vi måste slita ut oss. Det är mycket viktigt när vi märker detta säger åt personen i fråga att det är okej att att en paus, det är okej att inte orkar varje dag, men du orkar dagen efter, att det är viktigt att vila!
Kom även ihåg att
ge varandra beröm för de saker som ni har gjort!
Samtidigt kan ett lugnare evenemang vara bra när man inte riktigt har energin, kanske följa med på en fika, eller vad piraterna har för sociala aktiviteter.

Nu har jag täckt upp dem som är ute och aktivismar, men de som kanske inte gör så mycket i köttvärlden men gör desto mer hemifrån, allt detta jag precis sagt gäller er också. Tror ni att ni håller på att köra in helt, hitta något för att lyfta upp er. Må det vara en filmkväll hemma, med någon god chokladbit, eller vad ni föredrar.
slutciterat
hugs from
pirate mom
...

1 kommentar: