lördag 28 september 2013

En promenad i livets tecken?

Igår promenerade vi en GeekWalk aka #geekwalk på några vanliga platser i Göteborg. Vi startade vid Stampens kyrkogård och orden Tänk på döden. Mementi mori. 
Vilket påbörjade ett fint samtal om livet. 
Läs mer här 
Skriver Maria Gustavsson som blir en fin inledning till min text:

Våra promenader som jag verkligen kan rekommendera är foto, samtal, se staden och fånga lite ny kunskap tillsamman. Framför allt fånga en stund av meningen med livet. Få vara den vi vill vara i stunden, prata eller gå tyst tillsammans och kika på vad som finns runt omkring oss.


Dagen blev en intressant stund med att se livet vi har och kan leva, vi samtalade  inledningsvis lite om ordet död, när vi samlades innan vi gick in på Stampens kyrkogård .

 Personligen så har döden försökt attackera mig ett par gånger sedan 2001, men som ni ser så kom jag undan. Så för mig gäller det att leva som jag är och vill vara. Att bejaka det levande i möten mellan oss individer är viktigt för mig. Ta sig tid att bekräfta någon som en gillar är guld värt. Själv blir jag så glad och får sådan positiv energi när jag kommer i vägen för någons bekräftelse av att jag är okej som jag är.                                                                            

Mina bilder idag visar livet, det gamla i staden som möter nuet och framtiden genom förändringar och byggen. Något räddas och får vara precis som det är, för att vi ska kunna känna att vi inte är den första generationen som står där och kikar, funderar och njuter av stunden.
Träden som Göteborg är så duktig på att vårda, de har sett staden växa från landsbygd till storstad, men de finns där för att ge oss en möjlighet att bara få njuta av dem och lyssna på vindens lek i bladverken. Vi upplevde på promenaden att vi behöver inte gå långt för att finna tystnad sedan fortsätta in i storstadens myller igen.


Denna bild känns som livet, ljus,sol, mörker, grönska, moln och blå himmel


En liten leksaksbil som funnit sin parkering, bejakar barnet i sinnet 



 Att klicka lite fel och ta kort på mig själv, när det är den röda busken som skall fotograferas, är min vettlösa puckohumor, som lockar fram skrattet som finns i stora mängder inom mig.

 Remfabriken var en spännande plats och stilla sig vid, mycket vackra detaljer på den gamla fabriken. Idag fungerar det som ett arbetslivsmuseum som drivs av Föreningen Göteborgs Remfabrik , bara att kika in på länken och se vad de bjuder på för aktiviteter.
Foto med blandat resultat: Anne Kekki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar