måndag 6 augusti 2012

Är det tufft för själen att flytta?

Vackra Värmländska skogen foto: Anne Kekki







Att flytta är ju som alla vet rent praktiskt omständigt och jobbigt, tar kroppslig och hjärnans kraft att få alla detaljer med flyttade och i allt detta i ordning. Att jag denna gång flyttat till min egen lägenhet känns bra och med ett förstahandskontrakt.

Har nu förstått att själen måste ju flytta med och att jag ej tänkt på själens flytt pga allt praktiskt. Den själsliga oron som yttrat sig i ångest har ej blivit uppmärksammad av mig. Den känslan förstår jag nu när jag landat här i Partille. Så utifrån detta så förstår jag dem som stannar hemma i sin by och blir kvar.

Jag har en egen förmåga att processa i mitt själsliga mående genom att drömma . Har både när jag tog steget ner till Göteborg från Värmland och även efter flytten hit till Partille haft mardrömmar. De handlar om nya miljöer och att jag ej hittar hem. Tack vare dessa drömmar så förstår jag att det är något som skall bearbetas inom mig. Jag lägger ej någon större vikt vid att försöka tyda detaljerna utan ser drömmen i det stora att det handlar om att landa i sitt nya hem och faktiskt hitta hem i detta.
Steget från värmland och vidare genom Bergsjön till Partille har varit stort. Jag tror att jag hittat hem med själen nu i denna lägenhet. Kanske hjälpte min dotter mig genom att visa rent praktiskt att hon hälsar på hemma hos mamma, när hon var här nu en vecka. Svårt att veta vad som påverkar ens själsliga liv, känner bara att det är viktigt att berätta hur hela kroppen kan reagera på större förändringar.
Så ta steget och flytta om du känner för det och låt ej rädslan stoppa dig. Du kommer att landa vackert och skapa ditt hem igen på den nya platsen.
Jag vet att ni yngre får lov att flytta mycket pga skolor jobb mm. Lägg in det i din flyttplan att du kan reagera och kanske må lite dåligt till att börja med, så kanske hjärnan kan hjälpa dig genom flyttförändringarna och eventuell oro som kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar