lördag 21 augusti 2010

Ung Pirat ni är bäst, samt några ord om oro











Börjar med goda nyheter. Ung pirat Skövde startar upp med sitt första möte idag. Leve det och grattis Skövde. Stefan Flod förbundsordförande för Ung Pirat Sverige är på väg dit i skrivandets stund.
Ni yngre har som vanligt tufft i vårt land. Vaknade till nyheten att boenden saknas för er som ska studera. Jag vill fråga Sverige? Vad säger ni Moderaterna samt Socialdemokrater, hur ska vårt land utvecklas och de yngre kunna sköta sina studier när de inte har tak över huvudet?
Denna frågeställning tar mig över till ett svårare ämne ångest samt oro. Jag kommer att använda ordet oro. För ord som ångest kan utlösa oro hos dem av oss som har det.
Vi har nu inte många dagar kvar av vår valkampanj. Av erfarenheter från EU-valkampanjen så vet jag att det är ni yngre inom Piratpartiet och Ung Pirat som kommer att ta oss till Riksdagen. Med den glöd och att ni brinner för att vara med och utveckla Sveriges framtid.
samtidigt ska ni kämpa med er ekonomi, vi löser detta mellan varven genom sharing is caring, Gonte söker för närvarande Pirathjälp.
OlofB har skrivit insiktsfulla ord hur en kan få fart på kollektiv oro Detta används ofta av större partier för att styra våra tankar och val. Jag har valt att hämta min egen kommentar ur Olofs blogg.
Jag tycker allt att denna beskrivning är bra. för vi har en primitiv del i oss, som ställer sig över allt förnuft. Ur detta kommer tex panikångest, när kroppen kopplar på alla förberedelser för att försvara sig mot döden, samt andra typer av reaktioner. Många fokuserar över sin egen oro till skrämsel oro som terror mm. Hjärnan kan ej styra allt vi gör. Det finns positiva reaktioner med, som när vi möter varandra och känner lust och kärlek. Jag tycker vårt kampanjmaterial bygger på en enorm positiv känsla. Att Piratpartiet vill bygga kunskapsamhället. Så min tanke blir att vi bygger på för Framtiden.
Tillsammans får vi nu sortera upp oron inom oss, som självklart växer ju närmare valet vi kommer. Jag tittar på vanliga nyheter för att få perspektiv på vad som påverkar Sverige för dagen. Då lindras min oro, för jag ser att det vi själva känner som stora fel i vårt eget arbete mot Riksdagen får en vettigare läge.
Ung Piraterna är en källa till positiv kraft. Om igenvisar de överallt i Sverige att de är beredda att kämpa för partiet. Till oss vuxna säger jag, supporta och hjälp de yngre. Varje flyers som kommer ut kan vara vårt inträde i Riksdagen.
...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar