tisdag 6 december 2011

Vad väcker det inom mig att Amelia Andersdotter blir pirat nere i EU?


Jag blir både stolt och glad över att jag varit med och kämpat för Piratpartiet till EU. Jag känner respekt för Amelias kompetens samt en stor glädje över att fått träffat och lyssna på henne.

Amelia Andersdotter tillträdde den första december som EU-parlamentariker för Piratpartiet i och med att ett tilläggsprotokoll till Lissabonfördraget trädde i kraft. Därmed är en två och en halv år lång väntan över och Piratpartiet representas nu av två parlamentariker i Europaparlamentet.
- Det är mycket roligt att vi nu äntligen kan skicka även Andersdotter till Bryssel, säger Piratpartiets partiledare, Anna Troberg. Det är förbluffande hur lång tid det tagit för medlemsländerna att hantera ärendet, men nu ser jag i första hand fram emot att äntligen ha hela styrkan på plats i EU-parlamentet.
Ända sedan valet 2009 då Piratpartiet blev det tredje största partiet med 7,13 % av rösterna har det varit klart att Amelia Andersdotter skulle representera Sverige som parlamentariker så fort övergångsreglerna som anpassar parlamentets sammansättning till Lissabonfördraget trätt i kraft. Men eftersom övergångsreglerna behövde beslutas om genom ett tilläggsprotokoll till Lissabonfördraget och därmed dras genom samtliga medlemsländers nationella parlament har tillträdet dragit ut på tiden fram till nu.
Samtidigt i helgen som var har pirater träffats och pratat framtidens politik för vårt parti. vilket har varit ett lyckat parley, konferens av Ung pirat. Lovord har haglat på nätet från alla håll och kanter. så ta åt er och känn att ni är Sverige just nu i verklighetens politiska värld. 



2 kommentarer:

  1. Åhh, det hade jag missat - tack för länken!

    Och en trevlig intervju. :-)

    SvaraRadera
  2. Det händer så mycket på nätet, *ler*. Lätt att missa mycket. Jätte tack för din kommentar.

    SvaraRadera