måndag 1 april 2013

Sug efter en cigg, starkare än politisk fråga som intresserar ?

UP Västra Distriktet - Påskutbildning


Föreläsare:
Mattias Bjärnemalm, Head of Office, office of MEP Amelia Andersdotter at EU
Rene Malmgren, Piratpartiet
Wanja Jatko, Utbildnings ansvarig Ung Pirat
Elin Andersson Utbildnings ansvarig Ung pirat
Deeqo Hussein Ordförande Ung pirat Mölndal
Adam Elter Ordförande Ung pirat västra distriktet

Detta starka gäng genomförde en Utbildningsdag i Göteborg med oss. Program var enligt bild samt att min text är skriven utifrån min vinkel, som nätaktivist och med vissa intresseområden.
Självklart när jag skulle få lyssna på frågor som Ung pirat driver gällande skola, så *flippade* jag ur en sväng. En drog som är stark som kallas för rökning tog mig i sitt grepp och jag visste i mitt sinne att jag ej skulle lyssna på ett ord om inte kroppen får en nikotinkick. Det går ej att förklara det bara är ett sug som är starkare än intresset för en politisk fråga.

Vad Ung pirat driver för frågor finner ni här, samt att om du vill bli medlem och delta i att forma framtiden som faktiskt redan är här, så kan du klicka dig in i värmen hos oss Pirater här

Elin hann fånga mig med några ord efter min cigg, fick inforamtion av Wanja om up:s syn på skolfrågor med, under rökpausen:
Vi kämpar för att skolan skall återgå till ett normaltillstånd med elevvård

Elins ord är lite skrämmande, besparingar är så lätta att göra inom den nivå, där vuxna har direktkontakt med den kommande generationen. Att återgå till ett normaltillstånd, för det tillståndet som elever har nu med minimala vuxenkontakter är idag ett normaltillstånd. Där övergivenhetskänslor, mobbning, skadade individer med en bild av sig själv att jag är inget och jag kan inget, växer med varje årskull.
 De skador vi utsätter unga vuxna, samt yngre för går ej att reparera, vilket vi vuxna vet i vårt sinne. Ändå fortsätter vi med besparingar på det som faktiskt är viktigast i vår välfärd. Ja förutom friskolorna som vi tillåter lägga ner utbildningar, mitt i terminer och maxa vinsten för någon vuxens plånboks skull.



För mig borde elevvård samt närvaro av vuxna i skolan vara en av de viktigaste politiska frågorna oavsett parti.  För att bygga individerna utifrån var de är, till starka självständiga och kreativa olikheter samt en gemenskapskänsla som tillför  varierande kompetens i vårt multikulturella Sverige. Genom vuxenkontakt som är fostrande, bekräftande och lyssnande så växer de unga med en sådan styrka att de törs och vågar gå utanför ramar och finna sin plats i vuxenvärlden. I detta ligger även en möjlighet för de unga att lära sig genom samtal att de är okej som de är, samt att en vuxen går att prata med och lösa både små och stora bekymmer gemensamt.










Jättetack för en god och nice lunch


Te och kaffe.....viktigt. *ler gott*




Något som Göteborg har är Christopher Hakulinen som gör bildberättelser av event.  När vi i en grupp har kompetens, så kan det lätt bli så att vi ej ser den eftersom den finns där. Kreativa bildberättelser kompletterar orden inom partiet och visar vad vi gör tillsammans. Där kommer jag in på Mab, för när vi blir medlemmar (stödmedlemmar) i Ung pirat så finns ju organisationen där, genom Mattias Bjärnemalm så fick vi en härlig berättelse om när Up startades upp och hur. Mab är en stark kraft som i stora delar varit min förebild i att våga vara öppenhjärtlig och ej se hinder utan finna vägen fram.

 Min tanke är ur detta att när ni ska bygga något nytt, så finns kunskapen redan någonstans: Nätet är ju en enormt positiv plats där ni kan hämta och remixa information till vad vi vill göra. Som individer är ni enorm kompetenta och samlar ni det så bygger ni framtiden till en trevligare plats. Ni kan dela era politiska tankar,åsikter och påverka genom samtal med andra att utveckla sina tankar och ideér. Om du bidrar med ditt, så påverkas gruppen positivt, enkelt men svårt. *ler gott* Detta var ni inne på mycket under dagen, dels genom Deeqo Hussein och Adam Eltér

Rene Malgren hade ett pass om bankpolitik. för mig är det svåra men intressanta frågor om våra bankers roll i vårt land. Eftersom det var första gången jag lyssnat på en politisk koppling, hur ska Piratpartiet tycka och tänka runt det ekonomiska system som banker är relaterade till oss skattebetalare. Jag har alltid tänkt utifrån mig som privatperson i relation till vad banken gör med sitt luftslott, där siffror används, som ej finns i pengar? Kände att jag hade många frågor, fast valde att vara tyst när min synvinkel var utifrån ett helt annat perspektiv. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar