lördag 19 januari 2013

Påverkas vi lika när vi ser samma film?


A carefully chosen documentary will be featured on the screen, and followed by a group discussion with other participants led by me. My aspiration here is to bring people of different kinds of backgrounds together, share our limited knowledge and opinions with each other, and hopefully go home with a richer mind and a sense of community sharing.
Utifrån dessa ord skrivna av Allan, samlades vi och kikade på filmen The Corporation och samtalade utifrån vad vi såg och vilka tankar som väcktes inom oss. Intressant att samma film, väcker helt olika insikter och funderingar. Mycket bra sätt att träffas och helt enkelt se och berätta vad vi ser samt hör. Vilken tanke som jag bär med mig och vilken tanke du bär med dig. Det är så vi utvecklas samt  förstår varandra och tillsammans utvecklar oss i att påverka världen positivt. Vikten av att börja med sig själv kan ej överskattas.
 Jättetack för en trevlig och intressant kväll.
Uppdaterar sedan med vad jag tänker göra för att påverka.........................

1 Jag ska fortsätta köpa Secondhand kläder, ärva kläder, sy och laga dem. Inte köpa för köpandets skull, utan det jag behöver och är nödvändigt. Överkonsumtion är förödande för vår privatekonomi, samt faktiskt onödigt och skapar ej lycka.

(2 Börja tycka och tänka i frågan att vi har privatiserat sjukvård, vinsten får gå före vård och omsorg. Vi själva bör äga vården och ej låta någon annan än vi själva genom staten ha kontroll och makt över den.)

Uppdatering 22 Januari 2013
Punkt 2 ovan är nog för tuff för mig att ta an.
Så jag väljer att göra en ny punkt av den, för att kämpa för en hållbar utveckling.

2 kämpa för mer personal i skolan. Grunderna till en hållbar utveckling är att yngre lär sig samspel och hänsyn till människa, naturen och våra djur. Att starta sin uppväxt med utanförskap och mobbning skapar ej individer som ser vårt land som någonting positivt att leva och verka i. Med fler positiva vuxna oavsett kompetens i skolan, lär oss grunder för att värna om varandra och andras välmående genom samtal och påverkan.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar