fredag 26 juli 2013

Vad får mig att stå på Kungsportsplatsen i Göteborg och prata i mikrofon?

Det är de unga vuxnas politiska arbete som gör att jag  pratar mig varm för ert arbete med att bygga en framtid som ni vill ha. Jag är van att prata utan mikrofon, så detta var en ny upplevelse för mig. Intressant att utveckla mig själv, samtidigt som jag lyfter ert arbete till turister och boende i vårt vackra Göteborg. Orden jag säger är ej så viktiga det är en känsla jag försöker förmedla till allmänheten. Ser ni de unga vuxna som vill och kan utveckla vårt land? Ta er tid och lyssna på dem eller kika på nätet vad de vill dig, säger jag egentligen med mina ord.



Förändringar kommer genom samtal med varandra och dagens event var ett mycket bra exempel på det. När Piratpartiet i Göteborg stod timme efter timme i värmen, samtalade med individer som stannade till. Det fanns även teknik genom mjukvara på plats, för att visa hur ansiktsscanner fungerar och som gör att det går att söka individ via en bild. Genom lite ansiktsmålning så klarar ej mjukvaran av att läsa in ett ansikte och sätta identitet på det. Kanske är det utveckling som gör att någon sätter sig och funderar, hur går vi kring denna form av övervakning, integritets kränkning? En balans av tekniskt intresse för lösningar som utvecklar vår nätnärvaro?
Michailidu Jana från Tjeckien var piraten som kunde ansiktsmålning 
Dagen till ära hade vi Amelia Andersdotter med oss, EU- parlamentariker för Piratpartiet, vars arbetsplats är hela Europa. en ung kvinna som som jag på något plan känner mig lite osäker inför. Hon besitter en enorm kompetens i vad länderna har för för lagförslag och ideer hur nätet ska regleras och styras. Har förstått när jag tidigare lyssna på henne att många lagförslag är ej så genomtänkta att beslutsfattarna vet ej ens vad de skulle vara bra för eller mot? Jag brukar alltid hävda att vid event så kompletterar individer varandra genom sina olikheter. Fast ändå kommer det en släng av dålig självkänsla fram inom mig, ifall Amelia skulle säga något som jag absolut inte förstår. Självklart så är ju denna kloka kvinna precis som vi andra i möten med varandra, ser var mottagaren är i språk och kunskap och anpassar sig till detta möte. Samt att jag är tuff nog att fråga om jag ej förstår, det är ju en bra väg mot ny kunskap och att utvecklas i tanke och känsla.
Från Tyska Piratpartiet Patrick Breyer med

 Amelia Andersdotter, Piratpartiet EU-parlamentariker



Eventet i sig innebar en mängd praktiska detaljer, vilket gjorde att gruppen splittrades pga av att material mm skulle till helt olika platser i Göteborg. Vi brukar avsluta våra event med gemensam måltid, öl eller fika, vilket för mig är den trevligaste delen, i ett politiskt arbete. Värmen och brist på lust att vänta in varandra gjorde att större del av gruppen valde att vika av hemåt mm.


Uppdaterad 28 juli 2013

EN FRA-FUNDERING 


Emma opassande som funderar på sitt härliga kloka sätt angående FRA och övervakning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar