söndag 20 maj 2012

Hur jag tänker om Piratutbildning?

foto Ein Andersson

      Efter att ha träffat Ung Pirats förbundsordförande Gustav Nipe, på ACTA & Frihet på nätet, Frölunda kulturhus i Göteborg, så föll mina tankar på plats. Samt att detta event var enormt inspirerande hur en kan jobba tillsammans runt en fråga. Så här kommer några förslag från mig, hur en utbildning kan se ut i vår regi.

Huvudämnet är ju politiska samtal, lära sig föreningsteknik eller prata politiska sakfrågor.Runt detta kan en bygga på olika intressegrupper som arbetar under utbildningsdagarna. Varför ha med andra intressegrupper? För att vi ska spränga gränser och lära känna varandra som individer under en Utbildning oavsett vad vi har för intresseområden. Att träffas i verkligheten gör att vi ökar förståelsen inom partiet för vikten av individernas arbetssätt och att det finns många metoder att tillföra Piratpartiet utveckling.

Blogggrupp   Hur gör vi en blogg? Här finns många frågor att samtala och praktiskt arbeta med. Etiketter, länka in piratbloggar, länka in artiklar, kommentera hos andra, kommentera debattartiklar, pinga bloggen mm. En kan testblogga och korslänka in varandra, prova att kommentera någon artikel, prata om skillnad när en gör det som privatperson eller om en kan använda sin funktonärsroll inom partiet och hur formulerar en sig då.






Streama live träna praktiskt tillsammans och samtala runt tekniska problem samt hur en löser det. Skriv nu inte att det är enkelt att Streama live, för tom jag som är 54 år begriper att det är mycket detaljer som skall klaffa för att en sändning ska bli bra. Här är det ju bara att ställa upp kameror datorer i en ring, streama arbetet och kolla varandras tekniska utrustning. Kanske sammanfatta med tips om grundutrustning för att Piratpartiet ska kunna streama sändningar.

Filmklipp kan även vara en temagrupp, där en filmar och tränar klipptekniker tillsammans. Här blir ju budskapet viktigt med. Vad vill jag berätta med ett filmklipp och vem vill jag nå med detta. Målgrupp är viktigt att tänka på, kampanj för vanliga folket, Politiker eller annat löst folk?




Nätaktivism Var på nätet lägger vi ut tankar, rader från huvudämnet. Hur gör vi praktiskt twitter mm . Kanske cirkla runt i de olika grupperna. Twittra ut tankar och prata om taggar. Bloggruppen kanske har skrivit något som denna grupp kan  samarbeta och sprida över nätet?

Fotogrupp Fotografera eventet tillsammans och kika på de olika bildberättelserna som blir genom individernas kamera, prata teknik och vad en vill visa med sin bild.

Meningen med dessa förslag är inte att störa huvudämnet för utbildningen. Grupperna kan smyga in och tex fotografera eller ägna sig åt nätaktivism mm

 Varje temagrupp behöver en ledare som hjälper gruppen att samspela och att varje individ får delta ifrån där dennes intresse och kunskap ligger. Gruppledaren behöver inte ha enorm kompetens i Temat, fördel är att det är en bra gruppledare, som ser och hör hela gruppens process. För enligt mitt tankesätt så finns kunskapen i intressegrupperna och behöver ej tillföras med föreläsningar. Dessa metoder som jag beskriver är roliga, utvecklande och skapar en känsla för att tillhöra gemenskapen oavsett vad du har för intressen, samt att öka förståelsen för de olika gruppernas arbetsmetoder.
Viktigt är utrymme för raster där kursledarna kan hjälpa piraterna att säga hej till varandra över intressegränserna. Samt att individer kan få delta i flera grupper om den vill. Många av teman går i varandra gällande intresseområden.
Uppdaterad och omskriven 30 september 2012

4 kommentarer:

  1. Det du nämner är ju ganska vagt definierat och är i stort en uppradning om vart rörelsen finns och hur den jobbar idag.

    Sen undrar jag, med: "...hur en utbildning kan se ut i vår regi."
    Vems regi menar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Piratregi är vår regi eller ungpirat. Det ska vara vagt, för grupperna som samlas kring de olika teman som jag bara gett som exempel skapar utbildningen genom att dela kunskap med varandra.

      Radera
  2. Hejsan Anna

    Jag letade efter något helt annat och råkade stöta på detta inlägg i din blogg och tänkte jag skulle nämna några av mina.

    Jag har nämligen funderat mycket på utbildning (har bakgrund) för PP Stockholm och försökte arrangera utbildningar där i olika saker. Dels skapade jag att förslag om studiegrupper med en studiegruppskatalog/utibldningskatalog och dels hade jag några blogginlägg om vad kul man kan göra med DSLR-kameror (systemkameror med utbytbara objektiv och filmfunktion). För att försöka få till utbildning i DSLR-filmande, som sedan kan bli internutbildningar på webben mm.

    Du kan läsa dem här:

    Mitt förslag om studiegrupper:
    http://alltommig.nu/index.php/entry/2012/02/01/mitt-forslag-om-studiegrupper

    Varför vi behöver mera video i PP
    http://alltommig.nu/index.php/entry/2012/02/01/varfor-vi-behover-mera-video-i-piratpartiet

    Varför DSLR-kameror
    http://alltommig.nu/index.php/entry/2012/02/02/varfor-dsrl-kameror

    Diverse DSLR-filmer från youtube och vimeo att bli imponerad av
    http://alltommig.nu/index.php/entry/2012/02/02/diverse-dslr-filmer-fran-youtube-och-vimeo-att-bli-imponerad-av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ola tack för din kommentar, helt okej att kalla mig Anna, Jag fick även ett mail från dig, kommer att fundera lite över likheter och skillnader i vårt tankesätt, sedan svarar jag dig hur jag tänker

      Radera