lördag 18 januari 2014

Vad, vem eller vilka är Anonymous?

Faktiskt Anne Kekki


Som aktivist har jag vid flertal tillfällen träffat på dessa individer med sina masker, samtalat med dem och vidare haft kontakt, ett samspel med dem som nätaktivister, över frågor gällande nätfred, integritet. I skrivandets stund så jobbar vi med USA, NSA  och FRA där någon anonindivid samlar sprider information och frågeställningar om denna omfattande övervakning och hur samarbetet egentligen ser ut mellan Sveriges FRA och USA:s NSA .
Har i mitt sinne fastnat för deras sätt att vara och bemöta varandra i det verkliga livet. En mask att skydda sig bakom tror många innebär per automatik något negativt som en har att dölja. Dessa personer har visat en sådan kärlek för varandra och respekt för den aktivisten som är bakom masken, vilket gett en positiv syn på dem. Jag vill ju förstås som många andra försöka strukturera och samla ihop dem i någon form av organisation, medlemskap och i denna anda ställs frågan till en *medlem* om jag kunde använda hens ord. Fick då detta intressanta svar nedan, mina  ord stämmer inte med deras sätt att se på sig själv, vilket blev mycket intressant att fundera över.

Vi är inga medlemmar i Anonymous utan manifesterar våran ideal, drömmar och aktioner i Anonymous som ide. Självklart får du skriva. ordet är fritt 
ACTA demonstration Göteborg 
Här nedan finner du en beskrivning gjord av en anonaktivist, där jag ser orden kärlek, omtanke, vilket jag som Anne saknar inom det politiska arbetet som mest består av att ha rätt och någon har fel? Att lämna positiva spår i den politiska världens utveckling, är ej att skrika mot varandra du har fel, jag har rätt, din jävla idiot.
Aktioner är med ett intressant ord, att vi som individer kan samlas runt samma sakfråga och gör en aktion, detta ord stärker mig i tron att vi som verkligen lämnar laptopen och går ut som AFK aktivister, sätter starka spår i påverkan gentemot våra beslutsfattare och även ger nätaktivister positiv energi till att kämpa på.
Eftersom jag verkar tvärpolitiskt med olika aktioner och även fokuserat mig på vissa sakfrågor, helst de som gäller unga vuxna. Samt att jag är för nätfred, vilket gör att jag kämpar emot USA och de politiker som är inblandade i att ge FRA uppdrag, länken är till  EU-parlamentariker Amelia Andersdotter  Det har ju med tiden vuxit fram samarbete och samspel, mellan mig och de individer inom Anon, som valt samma sakfrågor att förändra och kämpa för, vilket då betyder att jag är en Anonymous aktivist. Jag blir glad när jag inser detta, betydelsen är viktig för mig. Att få jobba för en bättre framtid för de unga vuxna, att få verka för nätfred och att nätet ska vara just det fina som det kan vara. Där en kan finna individer som tänker och tycker och vill leva som jag och då inser en sitt värde, vi är ju lika, då kan jag släppa tanken om att ej passa in, nice. Vi kan ge och få kärlek, positiv energi och framför allt kraften att motverka det baksidor som finns på nätet precis som det finns i individer som rör sig i verkliga livet.
Jag förstår mig själv bättre varför jag sparkar bakut när någon försöker styra in mig i någon form att struktur och kan med glädje se att jag inte tänkt fel utan bara bejakat mig och min syn på hur politik kan påverkas. Ordet, tanken och hur jag omsätter det i aktion är mig fritt, samtidigt som jag bara är en vanlig kvinna som många andra vanliga kvinnor.
 "Som en del redan vet och andra inte, så är flera av oss som är admin på Anonymous Sweden gruppen här på Facebookmedlemmar i Pirat Partiet olika länge en del av oss några år andra månader, veckor. Vi har barn , familjer , hundar, katter osv. vi är precis som ni/oss tillsammans av samma "skrot och korn" födda på denna planet.Vi drivs i grunden av samma sak en version för en bättre och rättvisare värld. Mot ett övervakningssamhälle. Vi har olika bakgrunder men är övertygade om att övervakningen kommer vara förödande för ett öppet och "demokratisk" samhälle Det fria ordet är allvarligt hotat hela våran existens där med också som fria och kreativa individer som är roten i mänsklighetens utveckling. Vi är långt i från överens alltid men vi har ett gemensamt grund att stå på , det behövs mera kärlek och omtanke. Vi representerar oss själva och talar för oss enskilda som Anonymous aktivister. Vi samverkar och agerar i olika former av aktioner på nätet och det som vi anser är viktigast synas på gatorna har alltid var en fungerande form att nå folket. Oavsett om det regnar, blåser, snöar ,fryser, svettas i våra masker så agerar vi om det behövs. Peace Out a keep figthing" 












Är du en Anonymous aktivist och känner att just du vill vara med i denna bloggpost med några ord. Skriv ner dem och skicka till annekeki@yahoo.com Eftersom ordet är fritt och individer ser ur sitt perspektiv på hur en kan verka inom Anonymous som idé. Tycker du att jag helt är ute och cyklar i mina tankebanor, så välkommen att skriva i kommentarsfältet, eller via mail så lägger jag in det som en kommentar:




Anne kekki






....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar