fredag 26 oktober 2012

Social media club Gbg, är de föregångare i att använda nätets teknik?

Bild tagen från mitt hem på event, samt Hangout.

Har precis fått bekräftat från säker källa: Att vi här i Göteborg är föregångare i att använda Hangout som en samverkande nätteknik som hos oss, ligger på exprimentstadium,  till de event som Smcgbg håller, då är det föregångare i Sverige jag menar.

Hangout är en tjänst som utvecklats i Sverige ,Computer Sweden skriver om Googles videosuccé, som än så länge ej så mycket använd av oss här i Sverige. Så det känns jättespännande att vara med och jobba fram ett sätt att få till ett samspel mellan ett Irl, Afk träff med olika teman och att det samtidigt kan finnas en grupp som jobbar tillsammans via hangout. Jag kommer att tillsammans med Daniel Karlsson Göteborg sitta med laptop på Smcgbg:s event och jobba fram ett fungerande samspel:

Det gäller att hålla reda på tekniken,streming och ljud från event 
Få gruppen i Hangout att känna sig delaktiga, få in frågorna i Hangout
Samt att kunna Hangouts funktioner, arbetet blir mer koncentrerat på frågor och ej hur det fungerar 
Hinna vara lite social på eventet, varav en bör vara fokuserad på Hangout under temaarbetet.

Så frågan idag är hur vi ska få till detta i verkligheten? Svaret är nog att fortsätta prova sig fram och finna lösningarna efter vägen. En uppdelning av arbetet, så att varje laptop har focus på rätt arbetsuppgift, samt att med tiden koppla in fler datorer i detta om behov finnes, för att få en fungerande positiv och trevlig aktivitet.

Jag heter Anne Kekki och är en tvärpolitisk nätaktivist för frihet mot censur och framför allt så har jag fokus på de unga vuxnas situation i vårt Sverige. Det är genom mitt intresse som nätaktivist som jag ramlat in i detta spännande utvecklingsarbete.

Daniel har tagit lite bilder från eventet idag, jag lånade ett par till denna bloggpost.  Ett par regler för att delta på en hangout, kom jag på strax innan det var dags:

1 Fixa håret och måla dig om du vill
2 Se till att du även är klädd på nedre delen av kroppen, ifall du reser dig och går iväg en sväng



Foto Daniel Karlsson
foto: Daniel Karlsson













Foto: Maria Gustavsson
Så här kommer det att se ut på Social media clubs event. Ni ser Daniel med sin laptop mitt i temalunchen, det är den närvaron vi ska utveckla med ett Hangout samtidigt

Här ett blogginlägg från deltagare på detta event, om bildens betydelse, som ni ser ovan så är bilden viktig för mig i ett blogginlägg.
..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar